Navigation Button

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Ahad, 13 Disember 2015

ISU 2 : JURANG PENCAPAIAN ANTARA PELAJAR



JURANG PENCAPAIAN ANTARA PELAJAR


Jurang pencapaian dalam pendidikan adalah merujuk kepada perbezaan pencapaian antara dua kumpulan pelajar. Jurang pencapaian ini boleh dilihat dari gred , markah ujian atau peperiksaan, kemampuan menyiapkan tugasan dan seumpamanya. Terdapat banyak faktor yang menyebabkan wujudnya jurang pencapaian ini, namun demikian bagi tujuan tugasan ini saya akan membincangkan empat faktor yang menyebabkan berlakunya jurang pencapaian iaitu faktor sikap, minat, pengaruh guru dan sosio ekonomi keluarga.

A. FAKTOR SIKAP

·         Sikap ialah perbuatan atau pandangan seseorang berdasarkan pendapat atau fikiran individu tersebut.
·         Seseorang yang mempunyai sikap yang positif akan memberikan tingkahlaku atau reaksi yang baik terhadap sesuatu perkara. Sebaliknya jika individu tersebut mempunyai sikap negatif maka perlakuan atau tindak balas terhadap perkara tersebut juga berbentuk negatif.
·         Adalah lumrah bahawa pelajar yang mempunyai sikap negatif terhadap mata pelajaran matematik tidak akan memberikan tumpuan sepenuhnya semasa proses pembelajaran dan bersikap acuh tak acuh. Fenomena seperti ini adalah sesuatu yang biasa ditemui di sekolah terutamanya bagi pelajar yang mempunyai asas matematik yang lemah.
·         Usaha guru untuk mengubah sikap pelajar memerlukan usaha dan masa serta sokongan dari pihak lain.Guru akan menemui kesukaran dalam usaha ini dan biasanya berakhir dengan kegagalan untuk mengubah sikap pelajar.

Berdasarkan pengalaman saya sebagai guru, sikap adalah sesuatu yang sukar untuk diubah kerana ia telah menjadi suatu budaya diri pelajar sekian lama dan ia memerlukan usaha yang gigih dan berterusan dari semua pihak termasuklah kesedaran pelajar itu sendiri.


B. FAKTOR MINAT
·         Minat ialah kecenderungan untuk mendekati atau membuat sesuatu
·         Mempunyai hubungan positif dengan pencapaian pelajar iaitu pelajar yang berminat dengan pelajaran matematik biasanya mempunyai pencapaian matematik yang baik dan sebaliknya.
·         Minat boleh mendorong pelajar untuk memberikan tumpuan semasa proses  ‘PdP’ dan berusaha dengan lebih gigih untuk memahaminya
·         Minat dipengaruhi oleh faktor-faktor lain seperti pengaruh rakan/keluarga, guru dan persekitaran.
·         Minat yang tinggi akan timbul apabila pelajar merasakan matematik adalah suatu mata pelajaran yang mencabar dan menyeronokkan.
·         Guru perlu memulakan pengajaran mengikut kemampuan pelajar supaya pelajar merasakan matematik suatu pelajaran yang senang, ini akan menimbulkan minat pelajar.






C. FAKTOR PENGARUH GURU

·         Tingkah laku pengajaran guru akan mempengaruhi minat dan juga sikap pelajar yang menentukan tahap pencapaian pelajar
·         Tingkah laku pengajaran guru merujuk kepada gaya guru mengajar, sikap , penggunaan bahan bantu dan hubungan guru-pelajar.
·         Guru yang mempunyai gaya pengajaran yang baik akan mewujudkan rasa seronok semasa  ‘PdP’ dalam kelas.
·         Ini menimbulkan rasa selesa pelajar dan seterusnya lebih bebas untuk bertanya dan mempelajari sesuatu konsep
·         Hubungan guru- pelajar yang baik menimbulkan kecenderungan pelajar untuk menguasai mata pelajaran yang diajar sebagai suatu timbal balas oleh murid atas kebaikan guru.
·         Pada pandangan saya, pengaruh guru merupakan faktor yang utama dalam menentukan jurang pencapaian pelajar
·         Ini adalah kerana faktor ini boleh mempengaruhi faktor-faktor lain seperti minat dan sikap pelajar.


D.FAKTOR SOSIO EKONOMI

·         Sosio ekonomi keluarga merujuk kepada ciri-ciri keluarga , ini termasuklah bilangan isi keluarga, pekerjaan ibu bapa, pendapatan ibu bapa dan pencapaian ahli keluarga yang lain.
·         Secara umumnya pelajar yang berada dalam sosio keluarga yang baik mempunyai pencapaian yang lebih baik berbanding rakan mereka dari sosio keluarga yang rendah.
·         Ini mungkin disebabkan keluarga yang mempunyai pendapatan yang lebih tinggi lebih berupaya utuk memberikan kemudahan pembelajaran yang terbaik seperti penyediaan tempat belajar, kelas tambahan dan sokongan moral
·         Kesedaran ibu bapa yang berpendidikan tinggi juga adalah lebih baik, ini mendorong ibu bapa untuk mengambil berat tentang pelajaran anak mereka dan juga kadang kala memberikan sokongan moral dengan membantu anak menyiap kerja rumah.
·         Terdapat kes dimana pelajar dari sosio ekonomi yang rendah terpaksa menggunakan masa di luar sekolah untuk membantu keluarga mencari rezeki seperti ke ladang, bekerja di restoran dan seumpayanya untuk membantu kewangan keluarga.
·         Namun demikian faktor pendapatan keluarga bukanlah faktor mutlak.
·         Terdapat kes pelajar dari keluarga pemdapatan rendah mampu berjaya
·         Ini mungkin kerana kesedaran ibu bapa dan faktor lain seperti sikap dan minat  mendorong pelajar untuk berusaha dengan lebih baik.
·         Kes seperti ini biasa kita jumpa sebagai contohnya pelajar terbaik SPM 2008 Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal  yang berasal dari keluarga yang berpendapatan rendah tetapi mampu mencapai kejayaan yang cemerlang kerana kesedaran ibu bapa yang tinggi dan juga faktor sikap Nik Nur Madihah sendiri.


KESIMPULAN

Empat faktor yang dibincangkan di atas adalah antara beberapa faktor utama yang mewujudkan jurang pencapaian pelajar. Namun perlu disedari bahawa faktor ini adalah saling berkait dan mempengaruhi satu sama lain. Pencapaian sebenar pelajar akan berkait rapat dengan faktor yang paling kuat mempengaruhi pelajar tersebut. Sebagai contohnya faktor minat akan mendorong perubahan sikap pelajar untuk berusaha dengan gigih walaupun sosio ekonomi keluarga adalah rendah. Selain faktor yang dibincangkan di atas terdapat beberapa faktor lain lagi seperti faktor lokasi, gender, pengaruh rakan sebaya dan sebagainya. Sebagai suatu rumusan pada pendapat saya faktor ini saling berkait dan mempengaruhi satu sama lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan