ISU 7
PENGAJARAN DAN PEMBINAAN
SOALAN BERBENTUK KBAT TANPA PENGGUNAAN ICT
|
Pengenalan
Umumnya kita memahami istilah pengajaran sebagai suatu proses
pemindahan ilmu atau pengetahuan dari suatu individu atau sumber kepada
individu yang lain. Proses pemindahan
dari seorang individu ke individu yang lain mestilah melalui suatu kaedah atau
proses yang betul supaya objektif pengajaran tersebut dapat dicapai. Dalam
pendidikan kaedah memindahkan ilmu ini dikenali sebagai pedadogi. Pedadogi yang
sesuai dan berkesan membolehkan pengajaran dapat dilakukan dengan baik dan
seterusnya mencapai matlamatnya.
Perkembangan yang berlaku telah mengubah pedadogi atau pendekatan
pengajaran semasa. Perkembangan
teknologi terutamanya teknologi maklumat ( ICT) telah mendorong penggunaan ICT
dalam proses pedadogi pada hari ini. Pengajaran menggunakan ICT bermaksud
pengajaran dengan menggunakan bantuan ICT seperti perisian interaktif, perisian
atas talian ( on line) , kalkulator grafik dan sebagainya. ICT ini hanyalah
sebagai suatu tambah nilai atau bantuan bagi meningkatkan kualiti dalam
pengajaran. Sungguhpun demikian proses pengajaran masih boleh dilakukan
walaupun tanpa adanya sokongan ICT. Tugasan ini akan membincangkan bagaimana
proses pengajaran kemahiran berfikir aras Tinggi (KBAT) boleh dilaksanakan tanpa bantuan ICT.
Kemahiran Berfikir boleh didefinisikan sebagai proses
menggunakan minda untuk mencari makna dan pemahaman terhadap sesuatu ,
menerokai pelbagai kemungkinan idea atau ciptaan, membuat keputusan dan
menyelesaikan masalah, seterusnya membuat refleksi dan metakognitif terhadap
proses yang di alami. Edward de Bono ( 1976)
mengaitkan proses berfikir dengan proses menggunakan minda untuk membuat
keputusan dan menyelesaikan
masalah. Beliau mengelaskan kemahiran
berfikir kepada dua peringkat pemikiran iaitu kemahiran berfikir aras rendah (KBAR) dan kemahiran berfikir aras tinggi
(KBAT) seperti yang ditunjukkan dalam rajah Taksonomi Bloom di bawah.
KBAR termasuklah kemahiran kognitif, mengingat semula dan kemahiran
mengaplikasi konsep serta pengetahuan dalam situasi biasa atau konteks yang
lazim. Manakala KBAT pula berlaku
apabila seseorang individu menerima maklumat baharu, memproses maklumat, membuat
penilaian seterusnya membuat keputusan dan menyelesaikan masalah yang bukan
lazim. KBAT melibatkan kemahiran kognitif yang lebih tinggi iaitu kemahiran
menganalisis, sintesis, menilai dan menghasilkan sesuatu idea yang baharu.
Pengajaran KBAT Tanpa ICT
Proses pengajaran KBAT tanpa
ICT adalah suatu bentuk pengajaran yang dilakukan tanpa melibatkan
penggunaan ICT dan kelihatan konvensional tetapi berupaya menerapkan kemahiran
berfikir di kalangan murid . Proses pengajaran berfikir tidak diajar secara
khusus sebagai suatu mata pelajaran tetapi adalah dalam bentuk penerapan semasa
proses pembelajaran. Pengajaran berfikir yang baik akan mampu menghasilkan
pelajar yang kritis, kreatif dan inovatif serta berupaya mengaplikasikan dalam
penyelesaian masalah harian. Oleh itu Sebelum sesuatu proses pengajaran berlaku
seseorang guru haruslah membuat perancangan
berdasarkan pertimbangan yang tertentu. Pertimbangan ini termasuklah :
i) penentuan pendekatan berdasarkan objektif
pelajaran.
ii) Pemilihan kaedah dan teknik mengajar
berdasarkan pendekatan yang ditentukan.
iii) Penyusunan kaedah dan teknik mengajar
secara sistematik dengan mengikut prinsip dan teori pembelajaran.
iv) Pengagihan masa untuk setiap langkah
mengajar dirancang secara optimum.
v) Penggunaan bahan pelajaran mengikut keperluannya untuk setiap kaedah dan
teknik mengajar.
vi) Pengurusan kelas mengikut pendekatan dan
strategi yang sesuai.
Antara cara berkesan
yang boleh dilakukan untuk menerapkan KBAT dalam PdP ialah dengan mengemukakan
soalan-soalan yang berunsurkan KBAT semasa proses PdP dijalankan. Soalan
dikemukakan adalah soalan yang membolehkan murid untuk mengaplikasi,
menganalisa, mensintesis dan menilai suatu maklumat daripada sekadar menyatakan
semula fakta atau hanya mengingati fakta yang telah dipelajari.
Pendekatan
penyelesaian masalah merupakan salah satu contoh strategi yang boleh digunakan
dalam PdP KBAT tanpa menggunakan ICT. Melalui pendekatan ini murid diberi masalah harian dan diberi peluang
untuk membuat analisis dan seterusnya mengemukakan idea bagi menyelesaikan
masalah berdasarkan ilmu yang telah dipelajari. Ini bermakna bahwa murid-murid
boleh menggunakan kreativiti masing –masing dalam penyelesaiannya tanpa terikat
kepada suatu cara atau cara yang tertentu sahaja. Pendekatan ini akan melatih
murid untuk berfikir pada aras kognitif tinggi bagi mencari penyelesaian kepada
masalah yang diberi. Ini adalah kerana
pendekatan ini memerlukan murid untuk melakukan langkah-langkah seperti berikut
:
·
Memahami dan
mentafsirkan masalah
·
Merancang strategi
penyelesaian
·
Melaksanakan
strategi
·
Menyemak semula
penyelesaian
Selain kaedah
penyelesaian masalah yang dinyatakan di atas terdapat pelbagai lagi pendekatan
lagi yang boleh digunakan untuk menerapkan KBAT tanpa ICT dalam proses PdP.
Antaranya adalah seperti aktiviti kumpulan, kerja projek, tugasan lapangan dan
sebagainya yang memerlukan kemahiran murid untuk mengaplikasikan ilmu dalam
kehidupan seharian.
Pembinaan Soalan KBAT tanpa ICT
Pembinaan soalan KBAT tanpa ICT bermaksud murid soalan yang
memerlukan murid menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi tanpa bantuan ICT
seperti kalkulator grafik, Geometry Skatchpad (GSP) dan seumpamanya. Namun
demikian bagi memastikan soalan yang
dibina adalah benar-benar bercirikan soalan KBAT, soalan tersebut mestilah
memenuhi keseluruhan atau hampir keseluruhan ciri berikut :
1. Menggunakan stimulus secara ekstensif untuk menjana kemahiran inferens dan
penaakulan kritikal.
2. Menguji pelbagai
tahap/aras pemikiran kognitif yang mengundang pelbagai bentuk respons
3. Berdasarkan konteks baharu yang bukan lazim seperti menggunakan situasi
di luar bilik darjah . Ini adalah bagi menggalakkan murid berfikir lebih
mendalam dan bukan sekadar mengingat semula apa yang dipelajari.
4. Berdasarkan situasi sebenar dalam kehidupan harian. Ini akan
mendorong murid untuk menggunakan hasil pembelajaran dari pelbagai
disiplin ilmu untuk menyelesaikan
masalah kehidupan seharian.
5. Menggunakan soalan tidak berulang. Iaitu soalan yang dibina mestilah berbeza
setiap tahun dan menggunakan bahan yang melangkaui bahan buku teks, buku kerja
dan sebagainya.
Ciri –ciri di atas mestilah dipenuhi dalam pembinaan soalan KBAT
tanpa ICT kerana soalan KBAT melibatkan skop yang luas, kepelbagaian kaedah dan
bahan ransangan serta mencabar tetapi masih boleh ditaksir. Respons murid
adalah bebas, tidak spesifik dan boleh merentasi mata pelajaran lain. Soalan
KBAT mengalakkan murid untuk memberi lebih daripada satu cara penyelesaian dan
strategi atau terdapat lebih daripada satu jawapan. Jawapan yang diberi pula
tidak serta merta jelas kerana murid perlu menggunakan kemahiran berfikir
secara kritis dan kreatif.
Terdapat 7 langkah penting dalam pembinaan soalan berbentuk KBAT
iaitu :
·
Langkah
1 :
Tentukan konstruk,konteks dan aras kesukaran
·
Langkah
2 :
Tentukan jenis soalan ( Objketif/ struktur/ essei)
·
Langkah
3 :
Tentukan jenis evidens ( Fakta, konsep, generalisasi, keupayaan
menilai, rasional)
·
Langkah
4 :
Rancang stimulus ( pelbagai,
saling berkaitan, teks sepenuhnya, teks bukan sepenuhnya)
·
Langkah
5 :
Tulis soalan ( stimulus, stem , distractor)
·
Langkah
6 :
Tulis peraturan permarkahan/Rubrik
penskoran (senarai semak, penskoran objektif bergred, penskoran
analitikal, penskoran holistik )
·
Langkah
7
Menilai soalan (prinsip
penilaian soalan, ciri soalan KBAT)
Contoh soalan KBAT tanpa menggunakan ICT adalah seperti yang
ditunjukkan di bawah :
1. Apakah nombor yang apabila dibundarkan kepada ratus yang hampir adalah 400 ?
2. Pak Ali merupakan seorang
penjual komputer riba. Jualannya bertambah secara malar pada setiap bulan yang
berikutnya. Jualan pada bulan kedua adalah dua kali ganda bulan pertama.
Sekiranya jualan pada bulan ketiga ialah 18 buah komputer riba, berapakah
bilangan jualan yang bertambah pada setiap bulan ?
Sebagai kesimpulannya dapatlah dirumuskan bahawa pengajaran KBAT
masih boleh dilakukan dengan baik dan berkesan walaupun tanpa menggunakan ICT,
begitu juga dengan pembinaan soalan masih dapat dibuat bagi pengajaran
tanpa menggunakan ICT. Soalan yang
dibina masih lagi merupakan soalan KBAT asalkan soalan tersebut memenuhi 5 ciri
soalan KBAT yang telah dinyatakan di atas.
| ||||||||||||||||||||||||||









Tiada ulasan:
Catat Ulasan