Navigation Button

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Ahad, 13 Disember 2015

ISU 6 : 4 ISU YANG BERKAITAN DENGAN STANDARD PENGAJARAN PROFESIONAL.

 ISU 6  :  4 ISU YANG BERKAITAN DENGAN STANDARD PENGAJARAN PROFESIONAL.

 

Guru ialah satu jawatan professional dan dihormati oleh masyarakat .  Bagi menjamin status ini berkekalan setiap guru mestilah bertindak secara  professional dan melaksanakan tugasnya dengan sepenuh hati serta  bersedia  untuk menanggung semua tanggungjawab  yang sesuai dengan nilai kerjaya perguruan.
Profesionalisme dilihat dari dua aspek yang saling berkaitan – pertama, profesionalisme dan kedua, etika profesionalisme. Profesionalisme ditakrifkan sebagai ‘keupayaan dan kecekapan melaksanakan sesuatu tanggungjawab berdasarkan kepada panduan ilmu dan latihan, serta kepakaran .  Etika profesionalisme pula bermaksud‘satu panduan atau tatacara yang menentukan kualiti moral, profesional dan nilai atau kualiti hati budi dan kerja buat berdasarkan kepada latihan sesuatu kepakaran. Etika profesionalisme dikaitkan dengan nilai-nilai etika dan moral seperti bertanggungjawab, jujur,amanah, menepati peraturan dan ikhlas dalam menjalankan tugas.

Ada tiga sebab utama mengapa profesionalisme penting kepada seseaorang guru dalam pengajaran dan pembelajaran. Pertama, profesionalisme dari segi keupayaan dan kecekapan pengajaran akan menentukan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Jika guru  tidak berupaya dan tidak cekap dalam bidang ilmu adalah agak sukar bagi murid untuk menguasai bidang ilmu dengan baik. Kedua, etika profesional akan memberi garis panduan kepada guru  tentang perkara-perkara yang sewajarnya diikuti  atau ditinggalkan bagi mempastikan pengajaran dan pembelajaran dapat dikendalikan dengan berhemah dan profesional. Ketiganya, guru  bukan sahaja berurusan langsung dengan murid  dalam tugas-tugas pengajaran dan pembelajaran. Malah mereka juga berinteraksi di antara satu sama lain.

Guru professional ialah seorang guru yang memenuhi keperluan pelajar dalam pelbagai aspek sama ada dari segi pengajaran dan pembelajaran, sahsiah, kemahiran, kepakaran dan pengurusan. Tegasnya seorang guru mestilah  mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang mata pelajaran yang hendak diajarnya. Guru juga mesti mengetahui keadah atau cara penyampaian dalam pengajarannya supaya murid-murid dapat memahami apa yang disampaikan olehnya.  Di samping itu, guru haruslah mempunyai sahsiah yang baik dan dapat dihormati serta dicontohi oleh murid. Sahsiah ini termasuklah tingkah laku dan sikap yang elok, bersabar, bermurah hati dan sentiasa bersifat tenang. 
Di Malaysia, Standard Guru Malaysia(SGM) dijadikan sebagai panduan oleh para guru, agensi dan institusi latihan perguruan,pensyarah serta guru besar dan pengetua sekolah. SGM meliputi standard dan keperluan bagi melahirkan guru unggul yang dapat membentuk modal insan kelas pertama. SGM bertujuan menggariskan kompetensi professional yang patut dicapai oleh guru dan keperluan yang patut disediakan oleh agensi dan institusi latihan perguruan bagi mencapai tahap yang ditetapkan. Ia juga bertujuan untuk melestarikan guru berkualiti . Antara ciri-ciri yang perlu ada pada guru yang memenuhi standard pengajaran professional  ialah :



LIMA CIRI GURU PROFESIONAL

1. Bertindak sebagai penyebar ilmu

·         Fungsi guru ialah mendidik murid dalam pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran daripada pelbagai disiplin dalam kurikulum sekolah.
·         Guru harus mendalami ilmu sebanyak mungkin supaya dapat menyebarkan ilmu kepada para pelajar bagi melahirkan insan dan warganegara yang berilmu.
·         .Guru mesti mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang mata pelajaran yang hendak diajarnya.
·         Guru juga mesti mengetahui keadah atau cara penyampaian dalam pengajarannya supaya murid-murid dapat memahami apa yang disampaikan olehnya.

2.  Bertindak sebagai Pembentukan Nilai / Role Model

·         Guru harus membentuk murid-murid untuk memiliki akhlak yang mulia dan mempunyai nilai-nilai murni yang tinggi.
·         Jadi, guru seharusnya mempunyai sifat dan kualiti peribadi, profesional, dan sosial yang baik dan murni supaya dapat menjalankan tugas sebagai pendidik dengan sempurna.
·         Sebagai ibu bapa kedua kepada murid-murid, segala nilai dan tingkah laku guru menjadi contoh teladan kepada murid.
·         Nilai-nilai murni yang ditonjolkan oleh guru di sekolah secara tidak langsung akan diterapkan dalam jiwa murid.
·         Guru secara tidak lansung akan dapat memupuk ciri peribadi yang positif melalui amalan-amalannya di dalam bilik darjah.
·          Oleh itu guru haruslah mempunyai sahsiah yang baik dan dapat dihormati serta dicontohi oleh murid

3. Mempunyai kemahiran pedadogi yang berkesan

·         Pedadogi berkesan meliputi pengajaran berkesan dari segi perancangan, pelaksanaan, dan penilaian pengajaran.
·         Guru mestilah mengenalpasti objektif pengajaran dan membuat refleksi kendiri untuk menilai objektif pengajarannya setelah selesai melaksanakan pengajaran.
·         Untuk  itu guru harus mempunyai kemahiran dalam memilih strategi pengajaran  yang sesuai
·         Pemilihan kaedah dan teknik mengajar yang sesuai akan menjamin keberkesanan pengajaran serta pencapaian objektifnya secara optimum.
·         Guru perlu mempunyai kemahiran mengajar, penyediaan bahan bantu mengajar,  melaksanakan pengajaran dan  membuat penilaian
·         Tujuan penilaian adalah  untuk mengenalpasti kelemahan bagi  meningkatkan keberkesanan dalam pelaksanaan pengajaran dengan membuat pengubahsuaian dalam rancangan mengajar.

4. Bersifat profesional dan peka dengan segala perkembangan pendidikan

·         Berlaku perubahan dalam kurikulum dan perkembangan dalam bidang pendidikan
·         Guru perlu peka terhadap perubahan dan perkembangan pendidikan yang terkini..
·         Oleh itu guru perlu bersedia untuk mengubah dan meningkatkan ilmu pengetahuan dan pedadogi pengajaran
·         Guru mestilah sentiasa bersedia untuk mengikuti kursus bagi meningkatkan ilmu pengetahuan yang dapat meningkatkan tahap profesionalisme guru.
·         Guru yang profesional juga sentiasa mengikuti perkembangan terhadap kajian-kajian lampau dan terkini bagi mengemaskinikan pengetahuan dan kemahiran pengajaran.
·         Guru hendaklah melengkapkan diri dengan menguasai kemahiran menggunakan internet untuk memperolehi maklumat tentang perkembangan ilmu  dan pedagogi pengajaran masa kini serta mengaplikasikan teknologi maklumat (ICT) di dalam bilik darjah

5. Berupaya Membuat Keputusan Dan Menyelesaikan Masalah Serta Berfikiran Kritis Dan kreatif  

Selain menjalankan tugas hakiki guru juga sebenarnya akan terlibat sebagai pentadbir, pengurus, perancang, pelaksana, penilai, penyelia, pengawal dan sebagainya.
·         Sebagai pentadbir ataupun pengurus, guru harus boleh membuat sesuatu keputusan dalam melaksanakan sesuatu tindakan dan menilai semula hasil sesuatu perkara yang dijalankan.
·         Perubahan-perubahan dalam kurikulum pendidikan juga memerlukan guru untuk menguasai kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif yang digunakan dalam pengajaran dan juga tugas-tugas lain seorang guru.



ISU –ISU DALAM  STANDARD PENGAJARAN PROFESIONAL

Secara umumnya guru adalah professional dalam pengajarannya di dalam kelas. Pihak Kementerian Pendidikan melakukan pelbagai usaha bagi meningkatkan tahap professional guru seperti kursus peningkatan pedadogi, kursus pengurusan dan sebagainya. Kementerian juga telah mengeluarkan Standard Guru Malaysia  sebagai panduan untuk mencapai taraf guru professional. Namun usaha ini adakalanya tercemar dengan sikap dan tindakan segelintir guru yang kurang professional. Antara isu yang berlaku dalam standard Pengajaran Profesional ialah :
1. Isu Disiplin Guru
·         Terdapat guru yang tidak berdisplin seperti masuk lewat kelas dan seumpamanya
·         Ia bukanlah isu yang mudah walaupun kelihatan kecil, ini adalah kerana guru adalah menjadi role model kepada murid, guru yang tidak berdisplin akan menyebabkan murid juga tidak berdisplin .
·         Tugas mendisplinkan pelajar akan menjadi sukar kerana  pelajar akan membandingkan dengan sikap guru yang juga tidak berdisplin.
·         Ini mewujudkan kes- kes displin di sekolah seperti ponteng, buli dan sebagainya.

2. Isu Guru Tidak Bersedia Dengan Perubahan Sistem
·         Sistem pendidikan dan kurikulum sentiasa berubah mengikut keperluan dan perkembangan
·         Sistem pendidikan yang berubah-ubah ini memerlukan kesediaan guru yang cukup bagi mempersiapkan diri untuk mengaplikasikan sistem baru tersebut.
·         Jika perlaksanaan sistem tidak berjaya kerana guru tidak bersedia, maka guru sukar untuk mencapai tahap profesionalisme seperti yang diinginkan.
·         Kesan daripada ketidaksediaan guru bagi mengaplikasi sistem baru, akan menyebabkan proses Pengajaran dan Pembelajaran  menjadi kurang berkesan. Contohnya penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam pengajaran.
·         Ini menyebabkan murid  kurang memahami pengajaran guru dan cepat merasa bosan
·         Guru perlu bersikap optimis dan bersedia untuk menerima sebarang perubahan dan perkembangan dalam bidang pendidikan .


3. Isu Guru Mengajar Mata Pelajaran Yang Bukan Opsyen
·         Guru mengajar mata pelajaran bukan opsyen  seperti yang dipelajari semasa di Institut Pendidikan Perguruan atau universiti.
·         Ini  adalah suatu  realiti yang berpunca dari ketidaksepadanan dalam pengagihan guru di sekolah dan juga  keperluan sekolah itu sendiri yang mahukan guru mengikut kekosongan subjek yang ada.
·         Guru bukan opsyen akan mengalami masalah kekurangan kontent ( isi kandungan ) mata pelajaran yang hendak di ajar. Ini akan menyebabkan guru kurang yakin ketika mengajar
·         Antara kesan awal yang boleh berlaku akibat daripada kurangnya keyakinan guru mengajar subjek bukan opsyen ialah guru itu sendiri kurang bersemangat untuk mengajar. Ini seterusnya akan menyebabkan murid pula menjadi kurang motivasi kerana mereka tahu guru tersebut tidak mempunyai konten yang cukup untuk mengajar mereka.
·         Impak yang paling ketara ialah penurunan prestasi murid.
·         Guru perlu bersikap optimis bagi mengatasi masalah ini dengan menghadiri kursus yang berkaitan dengan kontent seperti Program intervensi tambah Opsyen (PITO) yang dilaksanakan oleh kementerian Pendidikan bagi beberapa mata pelajaran yang kritikal.

4.  Isu Guru Masih Menggunakan Kaedah Tradisional
·         Masih terdapat ramai guru yang terikat dengan kaedah pengajaran tradisional yang berpusatkan guru dan kurang menggunakan pendekatan pengajaran yang berpusatkan murid dan tidak menggunakan pelbagai pendekatan
·         Kesannya murid  cepat merasa bosan dan hilang minat.
·         Terdapat guru yang terlalu mementingkan prestasi peperiksaan dan mengejar masa untuk
     menghabiskan sukatan mata pelajaran. Ini menyebabkan mereka lebih suka menggunakan
     kaedah ‘chalk and talk’ . Ini adalah kerana pada pandangan mereka kaedah ini lebih    
     menjimatkan masa dan berkesan dan tidak perlu menggunakan Bahan Bantu mengajar yang
     dianggap membazir masa.
·         Kesannya murid hanya mengingati apa yang diajar dan membantut daya pemikiran dan kreativiti mereka . Aspek lain seperti pemahaman, amalan dan penghayatan kurang diberi perhatian sewajarnya.
·         Guru mestilah mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran, bagi  mengelakkan murid berasa bosan di dalam kelas, sebagai contohnya menggunakan pendekatan  secara kontekstual.
·         Pembelajaran secara kontekstual ini adalah kaedah pembelajaran yang menggabungkan isi kandungan, pengetahuan sedia ada dan persekitaran. Dengan menggabungkan elemen-elemen tersebut, murid tidak akan bosan dan sekaligus guru boleh  menggalakkan murid berfikir dan dapat meningkatkan semangat inkuiri mereka
·         Ini akan membantu melahirkan murid yang mempunyai Kemahiran aras Tinggi yang boleh menyelesaikan masalah harian yang melibatkan konsep atau kemahiran berkaitan mana-mana subjek.

RUMUSAN
Secara ringkasnya dapatlah disimpulkan bahawa kerjaya perguruan diiktiraf sebagai suatu kerjaya professional kerana ia memerlukan dan menggunakan kepakaran tertentu dalam melaksanakan tugasnya. Seorang guru mestilah memiliki sekurang-kurang  tiga aspek ilmu dan kemahiran iaitu ilmu pengetahuan yang mencukupi dalam mata pelajaran yang diajar, kemahiran pedadogi untuk melaksanakan pengajaran dan mempunyai etika moral yang tinggi.
Standard pengajaran professional bagi seorang guru adalah penting agar proses penyampaian ilmu kepada pelajar dapat berlaku secara sistematik, difahami dan mencapai objektif pembelajaran.  Guru mestilah menjaga etika dan nilai-nilai moral yang ketat kerana seorang guru merupakan ‘role model’ yang akan menjadi ikutan murid. Kegagalan guru menguasai dengan baik 3 aspek yang dinyatakan sebelum ini akan mengakibatkan terhakisnya ciri-ciri professional guru.
Empat isu yang menghakis professional guru telah dibincangkan dalam tugasan ini dan ia adalah berkait rapat dengan sikap dan pandangan guru tersebut. Ini menunjukkan bahawa sekiranya seorang guru benar-benar berhasrat untuk menjadi seorang guru yang professional dalam pengajarannya dan serius untuk  melahirkan generasi pelajar yang cemerlang dan mampu bersaing di peringkat global, maka guru tersebut mestilah memenuhi sekurang-kurangnya tiga ciri utama yang telah dibincangkan sebelum ini iaitu ilmu pengetahuan, ilmu pedadogi dan nilai atau etika professional.

 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan