Navigation Button

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Ahad, 13 Disember 2015

ISU 8 : PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN P PEMBELAJARAN



 ISU 8 : PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN 




Globalisasi, liberalisai dan perkembangan teknologi maklumat bukan sahaja memberi kesan kepada kehidupan pada alaf ini, ia juga  telah mengubah perkembangan dunia pendidikan. Perkembangan ini telah mendorong berlakunya perubahan yang pesat dalam pedadogi atau kaedah pengajaran dan pembelajaran. Salah satunya ialah penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran.
           
Teknologi dalam pendidikan bukanlah  sesuatu yang baru, ia telah lama berlaku akibat perubahan dan perkembangan dunia. Pengajaran berasaskan teknologi seperti komputer, kalkulator saintifik, perisian dinamik bergrafik mahupun media teknologi maklumat adalah antara contoh teknologi yang sering digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.  Penggunaan teknologi ini  adalah selaras dengan kehendak objektif kurikulum  matematik sekolah menengah, iaitu memperkasakan kebolehan pelajar menggunakan teknologi yang bersesuaian untuk membina konsep, menguasai kemahiran dan menyelesaikan masalah serta meneroka ilmu matematik. Penggunaan teknologi diberi penekanan bagi mempersiap dan memperkasakan murid  untuk  menghadapi cabaran di masa hadapan .

Paparan multimedia, internet dan perisian interaktif seperti  Geometer’s Sketchpad  (GSP) ,  adalah teknologi yang kerap digunakan  oleh guru. Banyak kajian yang telah dibuat tentang kesan penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran. Kesan penggunaan tekonlogi yang biasa dikaji adalah kesan ke atas pencapaian, sikap dan motivasi murid. Sebagai contohnya kajian oleh dilakukan oleh Yushau (2006) menunjukkan bahawa wujudnya atitud positif murid  terhadap penggunaan komputer di dalam aktiviti pembelajaran. Murid  menunjukkan perubahan yang positif terhadap sikap dan kebolehan kendiri mereka dalam menggunakan pelbagai jenis teknologi ketika membuat pembentangan di dalam kelas.
           
Peningkatan positif sikap murid  terhadap penggunaan teknologi, telah menjadikan suasana pembelajaran lebih efektif dengan komunikasi dua hala antara murid-murid dan murid-guru. Ini bermaksud penggunaan teknologi yang sesuai ia dapat membantu murid membina  pengetahuan. Ini menjadikan  proses pendidikan lebih bermakna, hebat dan terhubungkait antara satu sama lain. 

Sungguhpun  demikian bagi memastikan teknologi ini dapat digunakan dengan berkesan, maka guru perlulah  mempunyai persepsi dan kesediaan terhadap teknologi yang digunakan. Persepsi guru terhadap teknologi maklumat memainkan peranan yang penting sebagai faktor yang menentukan keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Walaupun banyak kajian  yang dilakukan menunjukkan kesan positif dan kebaikan penggunaan, namun masih terdapat beberapa isu yang timbul tentang penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pendidikan.  Antara isu –isu  tersebut adalah seperti berikut :


1. Persepsi guru terhadap kepentingan teknologi

Sungguhpun sebahagian besar guru bersedia menerima perubahan dan menggunakan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran ( PdP) tetapi masih  terdapat guru yang tidak berminat untuk menggunakannya. Ini adalah disebabkan oleh beberapa faktor, antaranya adalah kerana kekangan masa. Sebahagian guru berpendapat bahawa penggunaan teknologi akan memerlukan persediaan dan masa yang lebih banyak sedangkan banyak tugasan dan sukatan pelajaran yang perlu dihabiskan. Ini menyebabkan guru berkenaan lebih berminat menggunakan kaedah konvensional dengan berkesan.
Tambahan pula mereka lebih selesa menggunakan kaedah konvensional, kerana beranggapan objektif PdP boleh dicapai dengan baik walaupun tidak menggunakan teknologi terutamanya apabila sistem pendidikan  hanya mementingkan keputusan peperiksaan sahaja. Pencapaian murid dan kecekapan guru dinilai berdasarkan pencapaian dalam peperiksaan. Situasi ini menimbulkan persepsi negatif terhadap penggunaan teknologi. Secara ringkasnya terdapat guru yang mempunyai persepsi bahawa penggunaan teknologi membebankan kerana memerlukan persediaan bahan, mengambil masa yang lama untuk mencapai objektif dan mengambil masa yang lama untuk menghabiskan sukatan, sedangkan semua ini dapat dicapai dengan baik melalui PdP konvensional.
Sungguhpun mereka mengakui tentang kesan positif  penggunaan teknologi ke atas murid, namun pada anggapan mereka ia , ini adalah tidak berbaloi atau memadai berbanding dengan kekangan masa untuk menghabiskan sukatan pelajaran.


2.  Guru kekurangan kemahiran

Proses PdP menggunakan teknologi  maklumat memerlukan kemahiran pelbagai perisian seperti video, grafik, animasi dan sebagainya. Kemahiran ini perlu dikuasai bagi membolehkan guru menggabungkan pelbagai bentuk persembahan agar bahan pengajaran menjadi menarik. Kegagalan mempersembahkan bahan pengajaran yang menarik akan menyebabkan proses PdP menjadi hambar dan tidak berupaya mencapai objektifnya. Ini seterusnya akan menyebabkan penggunaan teknologi tidak lagi berkesan dan hanya membazir masa.
Keadaan ini wujud kerana kebanyakan bahan untuk PdP berbantukan teknologi perlu direkacipta dan dibangunkan sendiri oleh guru kerana kekurangan perisian terbuka atau tersedia yang boleh digunakan oleh guru. Adakalanya perisian untuk PdP telah tersedia tetapi masih perlu diubahsuai oleh guru bagi disesuaikan dengan kemahiran dan keupayaan murid.
Ringkasnya guru terpaksa menyediakan sendiri  bahan pengajaran berbantukan teknologi atau ICT. Keadaan ini akan melemahkan semangat guru yang kurang kemahiran penggunaan teknologi kerana ia memerlukan masa dan tenaga yang banyak dari guru berkenaan. Ini secara tidak lansung telah mendorong guru berkenaan untuk menggunakan kaedah pengajaran yang berbentuk konvensional.
Bagi meningkatkan kemahiran ICT di kalangan guru, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia sering mengadakan kursus bagi meningkatkan kemahiran dan pengetahuan guru, sungguhpun demikian tidak semua guru berpeluang mengikuti kursus yang dianjurkan kerana bilangan guru yang terlalu ramai. Ini bermaksud hanya sebilangan guru sahaja yang berpeluang mengikutinya. Sikap sesetengah ru g yang telah mengikuti kursus  tetapi tidak mengadakan kursus dalaman ( in house training) apabila kembali ke sekolah menyebabkan  pengetahuan yang dipelajari tidak dapat dikongsi oleh guru–guru lain.
Sekiranya keadaan dan situasi ini berterusan maka proses meningkatkan pengetahuan dan minat guru untuk menggunakan teknologi dalam PdP akan terbantut dan menyebabkan guru lebih berminat untuk menggunakan kaedah konvensional.







3.   Kekurangan komputer dan kemudahan internet

Kebanyakkan PdP berbantukan teknologi memerlukan komputer dan ‘projecter’ sebagai alat sokongan. Malangnya kebanyakan sekolah hanya mempunyai sebuah makmal komputer ( 30 komputer ) yang terpaksa dikongsi dengan bilangan murid yang ramai  ( sehingga  2000 orang atau lebih ). Adakalanya komputer yang terdapat di makmal pula sebahagian besarnya tidak berfungsi dengan baik kerana kurangnya penyelenggaran.
Penyelenggaran  yang lemah adalah berpunca dari  ketiadaan  juru teknik atau pegawai khas untuk menyelenggaranya. Kerja-kerja penyelenggaran ini biasanya diserahkan kepada guru makmal komputer , sedangkan guru tersebut juga terpaksa mengajar dengan bilangan waktu yang sama seperti guru lain . Ini menyebabkan guru tersebut tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk menyelenggara makmal komputer sekolah tanpa menganggu tugas hakiki seorang guru ( mengajar) . Lebih malang bagi sekolah yang tidak mempunyai  ramai guru berkelulusan ICT, guru  makmal komputer juga akan dilantik sebagai guru data yang melibatkan kerja pengurusan/pentadbiran yang menggunakan sebahagian besar masa bekerja mereka.
Masalah ini ditambah lagi dengan capaian internet yang lemah . Capaian internet yang lemah akan mengurangkan keupayaan guru untuk meneroka dan mencari bahan PdP melalui internet dan tidak dapat menggunakan perisian interaktif yang bersifat online. Kekangan-kekekangan ini menambahkan lagi  masalah sedia ada yang menyebabkan kurangnya minat  bagi segelintir guru untuk menggunakan teknologi ICT dalam PdP mereka.



4.  Masa dan beban tugas guru

Mengintegrasikan komputer dalam pengajaran memerlukan masa yang banyak bagi guru-guru dalam membuat persediaan, terutamanya bagi guru yang kurang mahir sperti yang telah dinyatak sebelum ini. Persediaan ini  termasuklah penyediaan bahan mengajar serta untuk setup bahan pada komputer sebelum kelas dimulakan. Dengan bilangan waktu mengajar yang banyak ( puratanya  28 waktu seminggu bagi seorang guru di sekolah Menengah)  adalah sukar bagi guru untuk membuat persediaan mengajar di sekolah dan juga untuk setup bahan mengajar di makmal komputer.


            Selain itu guru-guru juga mempunyai beban tugas lain selain daripada mengajar yang akan mengambil masa semasa waktu persekolahan seperti guru jadual waktu, setiausaha peperiksaan, ketua-ketua panitia dan selepas waktu persekolahan seperti sukan, aktiviti persatuan, mesyuarat-mesyuarat daerah, PIBG, kursus-kursus jangka panjang dan pendek. Situasi ini akan menyukarkan guru untuk melakukan persediaan yang mantap terutama jika mereka perlu menyediakan bahan sendiri, sebagai contoh jika guru perlu mendapatkan bahan dari internet dan untuk memilih bahan yang sesuai kadang-kadang mengambil masa berjam-jam. Penghasilan bahan pengajaran pembelajaran berasaskan kaedah bestari memerlukan masa yang lama kerana penghasilan bahan perlu dibuat dengan teliti supaya bahan tersebut berupaya membolehkan pelajar dapat berfikir dengan kritis dan kreatif, berupaya membuat penerokaan sendiri pada kadar kendiri dan mampu memajukan diri sendiri .
Ini ditambah lagi dengan hambatan untuk menghabiskan sukatan pelajaran . Keadaan ini mendorong guru untuk menggunakan kaedah konvesional yang pada pandangan mereka lebih cepat, jelas dan dapat mencapai objektif PdP walaupun tidak begitu menarik.



Rumusan

Daripada isu-isu penggunaan ICT dalam PdP yang telah dibincangkan di atas dapatlah dirumuskan bahawa penggunaan  teknologi ICT dalam PdP adalah penting dan mampu menarik minat murid dan  ini diakui oleh kebanyakkan guru.  Namun demikian kekangan dan isu yang wujud telah menyebabkan minat guru untuk menggunakan teknologi ICT berkurangan dan mereka berpendapat adalah lebih effisen bagi mereka untuk menggunakan kaedah konvesional dalam situasi dimana wujudnya kekangan-kekangan tersebut.

Sungguhpun demikian proses pendidikan adalah suatu proses yang sentiasa berkembang dan berubah mengikut perkembangan dan keperluan semasa. Oleh yang demikian penggunaan teknologi dalam PdP adalah suatu perkembangan yang tidak dapat ditolak dan mesti diterima oleh setiap insan yang bergelar guru. Kebanyakkan kekangan dan isu yang ada adalah cuma isu picisan yang boleh diatasi melalui kerjasama dan persefahaman pihak penggubal dasar dan guru sebagai pelaksana. Penulis yakin isu-isu yang timbul pada masa kini, akan lenyap ditelan oleh perubahan dan perkembangan dalam sistem pendidikan . Pokok pangkalnya adalah persepi dan kesanggupan guru untuk menerima perubahan dan bersedia untuk bergerak kearah yang lebih baik tanpa menghiraukan isu dan kekangan yang lebih bersifat sementara.
 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan