Navigation Button

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Ahad, 13 Disember 2015

ISU 3 : BAHASA PENGANTAR DI SEKOLAH



BAHASA PENGANTAR DI SEKOLAH

Bahasa jiwa bangsa adalah kata-kata yang selalu diucapkan dan didengari oleh kita. Bahasa dikatakan sebagai jiwa bangsa kerana bahasa dapat mencerminkan perwatakan  sesuatu bangsa . Bahasa yang mampu berjuang dan bersaing di persada antarabangsa menunjukkan kemampuan bangsa tersebut untuk bersaing  dengan negara maju yang lain dalam perkembangan globalisasi  masa kini.  Persoalannya sejauh manakah sesuatu bahasa itu mampu untuk maju di peringkat antarabangsa jika ia tidak mampu untuk menjadi bahasa ilmu bagi sesebuah negara.
Bahasa ilmu atau yang digunakan sebagai alat untuk  menyampaikan maklumat dalam proses pengajaran dan pembelajaran inilah yang dikatakan sebagai bahasa pengantar.  Corak struktur  sosial budaya Malaysia pada awal kemerdekaan mempengaruhi pemilihan bahasa pengantar dalam sistem pendidikan di Malaysia. Menyedari hakikat bahawa bahasa pengantar terbaik untuk pendidikan awal kanak-kanak adalah bahasa ibunda sendiri dan struktur masyarakat Tanah Melayu pada ketika itu  maka Akta pendidikan 1960 membenarkan wujudnya tiga bahasa pengantar dalam sistem pendidikan di Malaysia. Bahasa pengantar ini adalah Bahasa Melayu untuk sekolah kebangsaan, bahasa Tamil untuk sekolah jenis Kebangsaan (tamil)  dan bahasa cina untuk sekolah jenis kebangsaan cina.  Sungguhpun kelonggaran bahasa pengantar diberi pada peringkat awal persekolahan. Namun fungsi bahasa sebagai alat perpaduan kaum juga dititik beratkan seperti yang dinyatakan dalam Akta pendidikan 1960. Berasaskan kepada kepentingan inilah maka bahasa Pengantar bagi semua sekolah menengah adalah bahasa Melayu.
Selepas adanya Penyata Razak 1956 sejarah kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar bermula dan diperkukuhkan lagi dengan Akta Pendidikan 1996. Ini bermakna semua mata pelajaran yang diajar di sekolah kebangsaan dan sekolah menengah adalah menggunakan bahasa Melayu.  Kemampuan Bahasa Melayu sebagai Bahasa pengatar di peringkat  sekolah telah terbukti melalui pengalaman ini. Persoalan yang timbul pula ialah bagaimana keupayaan Bahasa Melayu untuk menjadi bahasa pengatar di peringkat tinggi dan juga bahasa ilmu diperingkat antarabangsa.
Persoalan seperti inilah yang menimbulkan polimik bahasa pengantar dalam sistem pendidikan Malaysia.  Sesetengah pihak berpendapat kita perlu menguasai bahasa Inggeris dengan baik dari peringkat awal persekolahan lagi terutamanya bagi mata pelajaran sains dan Matematik sebagai suatu persediaan untuk pendidikan tinggi dan melahirkan generasi yang mampu bersiang diperingkat antarabangsa.  Kedua-dua mata pelajaran ini dianggap penting untuk dipelajari dalam bahasa Inggeris kerana kedua-dua bidang ilmu inilah yang menjadi dasar untuk menuju negara maju dan bahasa yang digunakan pada peringkat tinggi  untuk kedua-dua bidang ilmu ini adalah bahasa Inggeris. Ini bermakna sekiranya kita mahu maju dan bersaing di peringkat global maka mahu tak mahu kita mestilah berupaya untuk menguasai bahasa Inggeris dengan baik.
Menyedari keperluan inilah yang telah mendorong kerajaan di bawah pimpinan Tun DR Mahathir Mohamad ketika itu untuk memperkenalkan PPSMI iaitu pengajaran dan pembelajaran sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Malangnya atas rasional ini jugalah timbulnya konflik dalam bahasa pengantar dalam sistem pendidikan di Malaysia. Ini adalah kerana secara jelas pelaksanaan dasar PPSMI telah melanggar Penyata Razak 1956 dan Akta Pendidikan 1996 yang memperuntukan bahasa Melayu sebagai Bahasa pengantar untuk semua mata pelajaran di sekolah di Malaysia.

 


   
 

 
Ramai pejuang bahasa Melayu mempersoalkan tindakan ini kerana berpendapat ia adalah suatu tindakan yang menjatuhkan maruah bahasa Melayu itu sendiri dan tidak bersemangat kebangsaan. Golongan ini berpendapat bahawa bahasa Melayu sepatutnya digunakan kerana ia telah terbukti bahawa selama ini bahasa Melayu mampu menjadi bahasa ilmu di peringkat sekolah dan ia adalah bahasa pribumi yang difahami oleh semua kaum di Malaysia.
Selain pejuang bahasa ini terdapat juga golongan pendidik yang berpendapat bahawa pendidikan awal mestilah menggunakan bahasa ibunda atau bahasa keluarga seperti yang disyorkan oleh UNESCO supaya murid dapat mempelajari dengan sempurna dalam proses pengajaran dan pembelajaran tanpa adanya gangguan bahasa. Ini adalah kerana penggunaan bahasa yang tidak mampu dikuasai dengan baik akan menganggu proses pengajaran dan pembelajaran dan seterusnya boleh menghilangkan minat murid untuk belajar . Kesannya tahap pencapaian dan penguasaan konsep oleh murid adalah rendah.Atas desakan dan faktor – faktor seperti ini maka dasar PPSMI telah dimansuhkan dan diganti dengan dasar MBMMBI bagi mengembalikan kecemerlangan bahasa Melayu sebagai bahasa Pengantar.
 Namun demikian pemansuhan PPSMI bukan bermakna tiadanya cabaran terhadap bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Ini kerana masih terdapat banyak  cabaran-cabaran lain yang terpaksa ditempuhi terutamanya di zaman perkembangan teknologi maklumat yang pesat ini. Penggunaan bahasa slanga dan dialek daerah merupakan antara ancaman yang wujud. Perkembangan teknologi maklumat dan penggunaan telefon telah mewujudkan bahasa SMS  yang mana di eja dalam sebutan yang ringkas dan sukar difahami seperti  ‘g’, ‘otw’ dan sebagainya yang sukar difahami tetapi banyak digunakan oleh murid. Ini menyebabkan murid terpengaruh dan tidak dapat menulis atau mengeja dengan betul di dalam Bahasa Melayu. Cabaran ini bukan mudah untuk diatasi dan menganggu usaha  untuk memartabatkan bahasa Melayu.
Penggunaan dialek  pula boleh mengancam pengunaan lisan bahasa Melayu. Penggunaan dialek daerah ini menjadi ancaman kepada bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar kerana terdapat kes di mana guru-guru menggunakan loghat daerah dalam proses pengajaran dan pembelajaran mereka dengan alasan ia memudahkan murid untuk memahami apa yang diajar. Ini biasa berlaku di sekolah-sekolah luar bandar , di mana guru- guru yang mengajar adalah guru tempatan  atau telah terlalu lama berada di kawasan tersebut dan lebih selesa untuk menggunakan loghat daerah. Kes ini jarang berlaku di sekolah di kawasan bandar atau sekolah terpilih seperti sekolah Berasrama Penuh, MRSM dan sebagainya.
Sebagai suatu kesimpulan saya berpendapat bahawa adalah wajar Bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan di Malaysia. Ini adalah kerana bahasa Melayu adalah bahasa pribumi dan menjadi asas perpaduan antara kaum di Malaysia. Sungguhpun demikian saya berpendapat pengecualian haruslah diberi dalam keadaan-keadaan tertentu yang memerlukan . Kita tidak seharusnya terlalu sentimental dengan bahasa Ibunda kita sehingga menghalang  usaha untuk melahirkan generasi yang  mampu bersaing di peringkat global dan membawa negara kita ke arah negara maju.
Pengguasaan Bahasa Inggeris adalah suatu kemestian , sekiranya kita mahu mencapai impian ini. Ini adalah kerana bahasa Ilmu dan ekonomi pada hari ini adalah bahasa Inggeris.  Jadi adalah wajar sekiranya pelajar diajar dalam bahasa Inggeris bagi mata pelajaran Sains dan Matematik, iaitu dua mata pelajaran yang menjadi asas untuk menuju negara maju. Pelajar-pelajar yang berupaya dan mampu untuk menguasai bahasa Inggeris haruslah diajar menggunakan bahasa Inggeris . Ini adalah kerana pelajar-pelajar cemerlang inilah yang akan melanjutkan pelajaran ke luar negeri atau ke peringkat tinggi yang memerlukan penguasaan bahasa Inggeris dan mereka ini jugalah yang kita harapkan untuk membawa balik teknologi dan segala macam ilmu untuk menjadikan negara kita maju di masa hadapan.
Bagi pelajar yang kurang berupaya pula mereka haruslah diajar dengan menggunakan bahasa Melayu supaya mereka dapat menguasai konsep sains dan matematik dengan baik dan seterusnya mengaplikasi dalam kehidupan seharian mereka.  Mereka ini tidak wajar diajar dengan menggunakan bahasa Inggeris kerana kesukaran mereka untuk memahami disebabkan masalah bahasa. Ini boleh melemahkan minat, semangat dan kefahaman mereka dan seterusnya menyebabkan  pencapaian yang rendah.
Oleh itu saya berpendapat adalah wajar sistem pendidikan di Malaysia menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar tetapi dalam masa yang sama memberi kelonggaran kepada pelajar cemerlang untuk mempelajari sains dan matematik dalam bahasa Inggeris sebagai suatu persediaan kepada mereka untuk ke peringkat yang lebih tinggi . Tegasnya pengajaran dan pembelajaran  sains dan matematik seharusnya berlaku dalam dwi bahasa bergantung kepada tahap keupayaan murid. Sekiranya kita boleh bertoleransi dengan membenarkan penggunaan bahasa cina dan tamil  sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah mengapa tidak dengan bahasa Inggeris yang menjadi bahasa ilmu dunia hari ini ?. Janganlah kita menjadi  menang sorak kampung tergadai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan