Navigation Button

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Ahad, 13 Disember 2015

ISU 5 : PENDEKATAN PENGAJARAN DALAM MATEMATIK



 ISU 5 : PENDEKATAN PENGAJARAN DALAM MATEMATIK
 
Matlamat utama sesuatu sistem pendidikan adalah untuk meningkatkan pemahaman murid terhadap sesuatu konsep asas yang dipelajari. Bagi mencapai matlamat tersebut , proses PdP haruslah dilakukan secara terancang dan menggunakan strategi yang tepat. Strategi pengajaran merujuk kepada teknik perancangan kaedah serta teknik mengajar berdasarkan sesuatu pendekatan bagi tujuan mencapai objektif pelajaran dengan berkesan. Strategi pengajaran menegaskan kepandaian memilih, menyusun dan mengurus sesuatu rancangan dengan tujuan menghasilkan pencapaian yang optimum. Strategi adalah merangkumi pertimbangan teori pembelajaran , pendekatan, kaedah dan teknik mengajar. Penentuan dan pelaksanaan strategi yang sesuai akan menghasilkan pencapaian objektif yang berkesan.
Ini bermakna  pendekatan pengajaran  yang tepat adalah penting supaya matlamat pengajaran dapat dicapai. Pendekatan biasanya dimaksudkan dengan arah atau hala yang diambil untuk menuju sesuatu sasaran. Pendekatan pengajaran merupakan haluan atau aspek yang digunakan untuk mendekati atau memulakan proses pengajaran sesuatu isi pelajaran, sesuatu mata pelajaran atau beberapa mata pelajaran atau sesuatu kemahiran.  Pendekatan pengajaran  yang dipilih biasanya berasaskan teori-teori atau generalisasi yang tertentu, iaitu :

a) konkrit kepada abstrak
b)mudah kepada kompleks
c) keseluruhan kepada bahagian
d) umum kepada spesifik (deduktif)
e) spesifik kepada umum (induktif)
F) dekat kepada jauh
g) diketahui kepada belum diketahui

Dalam melaksanakan pengajaran terdapat pelbagai pendekatan yang digunakan oleh guru bergantung kepada banyak faktor seperti kesediaan murid, suasana kelas, isi pengajaran, objektif pengajaran dan pelbagai faktor lagi. Adakalanya pendekatan ini digunakan secara berasingan dan adakalanya pendekatan ini digabungkan bergantung kepada kesesuaian. Antara pendekatan yang biasa digunakan dalam pengajaran matematik ialah :




Pendekatan Koperatif

·         menekankan penguasaan kemahiran, konsep dan maklumat.
·         murid perlu bekerjasama ke atas setiap satu ahli dalam kumpulannya.
·         Matlamat hanya dapat dicapai jika semua ahli dalam kumpulan  belajar  semua objektif yang diajar
·         Tiga konsep pendekatan  iaitu, ganjaran kumpulan, kebertanggungjawaban indivdu, dan peluang yang sama untuk berjaya.
·         Ahli dalam kumpulan bertanggungjawab membantu sesama mereka dalam kumpulan demi untuk mengekalkan prestasi kumpulan mereka.


Pendekatan Deduktif

·         Guru  mengajukan kepada murid dengan peraturan am dan membantu mereka mengenal pasti contoh dan mengaplikasikan peraturan tadi.
·         Pelajar akan menyatakannya serta memberi contoh dan berupaya pula mengaplikasikannya
·         Ringkasnya prestasi murid selepas memberi contoh itu membawa kepada inferens bahawa murid telah menemui peraturan yang perlu untuk menyelesaikan dan peraturan ini boleh digeneralisasikan kepada situasi baru yang mempunyai kaitan yang sama.

Description: http://tse4.mm.bing.net/th?id=OIP.M576f6d8d5a547563fec62b7d93c8be04H0&pid=15.1&P=0&w=300&h=300

Pendekatan Bermain Sambil Belajar

·         Mendekatkan diri pelajar kepada pengalaman sebenar secara langsung, terutama apabila mengajar konsep atau kemahiran.
·         Murid diberi peluang menyaksikan sendiri situasi sebenar dan menilai hasil aplikasi mereka dalam situasi bermasalah.
·         Murid berpeluang dan boleh mempertingkat kebolehan empati, menambah kepekaan proses interaksi dan memiliki kebolehan menganalisis situasi secara objektif.
·         Kaedah bermain sambil belajar merupakan situasi yang dilakukan secara spontan dengan arahan dan bahannya diambil daripada kisah benar.





Pendekatan  Induktif

·         guru akan memulakan pengajaran dengan memberikan contoh-contoh yang khusus berdasarkan satu prinsip yang sama
·         guru perlu memberi contoh-contoh tambahan supaya murid memahami dan melihat persamaan daripada contoh-contoh tersebut
·         Daripada contoh-contoh tadi, murid akan membuat satu kesimpulan serta membuat generalisasi mengenai konsep yang diajar oleh guru
·         Guru akan membuat penyoalan serta membimbing murid dalam mengukuhkan kesimpulan konsep
·         Murid dibimbing melalui aktiviti penyoalan oleh guru supaya mereka dapat membuat kesimpulan yang tepat
·         pendekatan induktif dapat dirumuskan sebagai satu pendekatan di mana guru memberikan contoh-contoh khusus dan murid-murid memerhati, mentafsir dan mengkaji serta generalisasi


Pada hakikatnya terdapat pelbagai pendekatan dalam pengajaran yang digunakan oleh guru bergantung kepada kesesuaian dan pertimbangan guru.  Dalam hal ini guru adalah seorang professional yang bertanggungjawab untuk memutuskan pendekatan pengajaran yang paling sesuai. Sungguhpun demikian pendekatan pengajaran yang dipilih oleh guru adalah berasaskan kepada teori-teori dalam pendidikan. Tegasnya pemilihan pendekatan pengajaran yang tepat akan memudahkan proses PdP dan objektif PdP dapat dicapai dengan baik.
Pengalaman dan teori dalam pendidikan akan membantu guru memilih pendekatan yang difikirkan paling sesuai. Tidak terdapat suatu pendekatan pengajaran yang sesuai untuk semua situasi atau isi pengajaran. Hal ini bermaksud setiap guru haruslah mempunyai kemahiran dalam pelbagai pendekatan pengajaran supaya guru tersebut dapat melaksanakan tugas semasa PdP dengan berkesan dan menarik. Hasilnya objektif pembelajaran akan dapat dicapai dan pembelajaran murid akan lebih bermakna dan berkesan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan