ISU 4 :
KESAMARATAAN AKSES KEPADA
PENDIDIKAN BERKUALITI BERTARAF
ANTARABANGSA
1.0 : PENGENALAN
Perkembangan dunia yang sangat pantas pada zaman sekarang telah
mendorong Malaysia untuk terus bergerak
ke hadapan dan melakukan pelbagai perubahan bagi memastikan kita terus berada
dalam perkembangan global ini. Maju
mundurnya sesebuah negara adalah bergantung kepada kesediaan rakyatnya untuk
menerima perubahan-perubahan yang berlaku. Perkembangan sosiobudaya yang sihat
dan pembangunan ekonomi mapan bergantung pada keupayaan menambah baik
keberhasilan sistem pendidikan negara dengan cepat dan berkesan, serta
signifikan kepada keperluan negara.
Keperluan untuk melahirkan rakyat yang berpendidikan tinggi dan
berdaya saing menjadi semakin mendesak. Jesturu itu Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM
2013-2025) telah dilancarkan
pada 6 september 2013 oleh Tan Sri Muhyiddin
Yassin . PPPM ini merupakan dokumen rasmi yang amat signifikan untuk
pembangunan negara serta dalam masa sama diharap mampu melahirkan pelajar
bersahsiah terpuji serta berkeperibadian tinggi. Pelan ini
berfokuskan cara membangunkan dan meneruskan perkembangan, serta menambah baik
sistem pendidikan secara berterusan. Bagi tujuan itu Kementerian telah mengenal
pasti 11 anjakan yang perlu dilakukan bagi menghasilkan perubahan yang
dihasratkan oleh semua rakyat Malaysia. Setiap anjakan perlu memberi
impak kepada
sekurang-kurangnya satu daripada lima keberhasilan sistem, iaitu akses,
kualiti, ekuiti, perpaduan, dan kecekapan. Anjakan pertama yang dinyatakan dalam PPPM
2013-1025 ialah menyediakan
kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.
KESAMARATAAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI BERTARAF
ANTARABANGSA
Menurut
Kamus Dewan edisi yang ke-4, akses bermaksud proses atau cara untuk mencapai
atau memperoleh sesuatu data dan maklumat. Akses juga boleh didefinisikan
sebagai capaian. Kementerian
Pelajaran berhasrat agar setiap kanak-kanak di Malaysia, tanpa mengira taraf
ekonomi, etnik atau latar belakang berhak mendapat akses yang sama kepada
pendidikan berkualiti bertaraf
antarabangsa bagi membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing. Hakikatnya, hari
ini, murid dikatakan telah berjaya menguasai ilmu apabila mereka berupaya
menganalisa maklumat, berfikir secara kritis, mengaplikasi ilmu secara kreatif
dan berkomunikasi dengan berkesan. Inilah ciri-ciri kemahiran berfikir aras
tinggi yang telah pun dimiliki oleh murid di negara-negara maju. Dalam mencapai cita-cita bagi mewujudkan
kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa
Kementerian Pelajaran telah mengariskan 8 tindakan yang akan dilaksanakan bagi
mencapai hasrat tersebut iaitu
1 : Menanda aras keupayaan dalam kemahiran membaca,
matematik, dan sains dengan standard antarabangsa
Bagi memastikan murid-murid di
Malaysia mempunyai standard yang diiktiraf dan setanding diperingkat
antarabangsa maka sistem pendidikan yang ada di negara kita perlulah diukur
dengan standard antarabangsa. Dalam hal ini
Malaysia memberikan penekanan kepada penandaan aras keupayaan dalam
kemahiran membaca, matematik dan sains.
Untuk itu Malaysia telah mengambil bahagian dalam pentaksiran
antarabangsa melalui Trends in International
Mathematics and Science Study (TIMSS ) dan Program for
International Student Assessment ( PISA).
TIMSS merupakan pentaksiran antarabangsa berasaskan kurikulum sekolah bagi mata
pelajaran Matematik dan
Sains di seluruh dunia. Pentaksiran dibuat bagi mengukur prestasi murid pada
Gred 4 (bersamaan dengan Tahun 4) dan Gred 8 (bersamaan dengan Tingkatan 2)
yang merangkumi dua aspek iaitu pengetahuan kandungan seperti Algebra dan
Geometri, dan kemahiran kognitif seperti proses pemikiran berbentuk
pengetahuan, aplikasi, dan penaakulan. Malaysia menyertai TIMSS sejak 1999 dan melibatkan murid Tingkatan 2 sahaja.
Jadual 1.1 di bawah menunjukkan pencapaian Malaysia sejak menyertai TIMSS pada
tahun 1999
TAHUN
|
SKOR MARKAH
|
KEDUDUKAN
|
2011
2007
|
440 (di bawah purata antarabangsa)
474
( di bawah purata antarabangsa )
|
26/63
20 / 48
|
2003
|
508 (
mengatasi purata antarabangsa )
|
10 / 45
|
1999
|
519 (
mengatasi purata antarabangsa )
|
16 / 38
|
Jadual 1.1 : Ringkasan kedudukan Malaysia dalam
TIMSS
PISA pula diselaraskan
oleh OECD. Ia juga merupakan pentaksiran yang diiktiraf di peringkat
antarabangsa. Ia dikendalikan setiap
tiga tahun, PISA bertujuan menilai kecekapan murid berumur 15 tahun dalam
Bacaan, Matematik dan Sains. Tumpuan pentaksiran bukan kepada kandungan
kurikulum tetapi keupayaan murid mengaplikasi pengetahuan dalam kehidupan
sebenar. Penyertaan pada 2009 meliputi 74 buah negara termasuk negara bukan
anggota OECD. Kali pertama Malaysia menyertai PISA ialah pada 2010 sebagai
kitaran pentaksiran untuk 2009.
2 : Pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah
Menengah (KSSM) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
KKSR telah dilaksanakan untuk tahap satu bermula
2011, manakala KKSM pula dilaksanakan
mulai 2014 dan kedua-dua
kurikulum ini akan disemak semula pada 2017 nanti. KSSR digubal dalam bentuk
pernyataan standard. Pernyataan standard di sini bermaksud standard kandungan dan standard pembelajaran
yang perlu dicapai oleh murid dalam suatu tempoh dan tahap
persekolahan. Standard kandungan ialah
penyataan spesifik tentang perkara yang murid patut ketahui dan boleh lakukan
dalam suatu tempoh persekolahan merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan
nilai . Manakala Standard Pembelajaran ialah satu penetapan kriteria atau
petunjuk (indicator) kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur
bagi setiap standard kandungan.
Fokus
utama dalam KSSR ialah kepada 4M iaitu membaca, menulis, mengira dan
menaakul. Ini adalah penambahbaikan kepada Kurikulum Bersepadu sekolah Rendah yang hanya memberi penekanan
kepada 3M ( membaca, menulis dan mengira).
Kurikulum baru ini dirangka berdasarkan tanda aras antarabangsa bagi
memastikan murid yang dilahirkan oleh sistem pendidikan di negara ini
memiliki kemahiran yang diperlukan untuk bersaing diperingkat global. Ia
merangkumi dimensi intelek, emosi dan fizikal setiap murid serta menekankan
aplikasi pengetahuan serta perkembangan pemikiran kritis, kreatif dan
inovatif selain memberi peluang melibatkan diri dalam aktiviti sukan dan
kurikulum.
|
|
Pengenalan
kurikulum baru itu juga selaras dengan pemansuhan Penilaian Menengah Rendah
(PMR) mulai 2014 serta perubahan penilaian ke atas murid tahun enam yang
tidak lagi dibuat berdasarkan keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR)
semata-mata. Ini kerana mulai 2016 juga gred pencapaian UPSR murid tahun enam
tidak akan lagi ditentukan melalui peperiksaan awam sahaja tetapi digabung
sekali dengan pentaksiran sekolah dan pentaksiran pusat.
|
|
3. Rombakan peperiksaan dan
pentaksiran
Sistem pendidikan Malaysia yang berlandaskan
sistem peperiksaan telah menyebabkan guru menggunakan konsep hafalan terhadap
para pelajar. Pengajaran disediakan sepenuhnya untuk peperiksaan. Bagi
membolehkan Malaysia mencapai Negara maju menjelang abad 21, amalan ini perlu
diubah. Justeru itu kemahiran berfikir
aras tinggi (KBAT) telah diperkenalkan untuk mengubah amalan tersebut rombakan semula
peperiksaan dan pentaksiran untuk meningkatkan tumpuan terhadap kemahiran
berfikir aras tinggi (higher order thinking skills) adalah perlu untuk
menghasilkan modal insan yang cerdas, kreatif dan inovatif bagi memenuhi
cabaran abad 21 agar negara mampu bersaing di persada dunia. Menjelang tahun
2016, peratusan soalan berbentuk pemikiran aras tinggi akan ditambah sehingga
merangkumi 80% daripada keseluruhan soalan UPSR, 80% dalam penilaian untuk
Tingkatan 3, 75% daripada keseluruhan soalan bagi mata pelajaran teras SPM dan
50% bagi soalan mata pelajaran elektif SPM.
Selain menerapkan soalan berbentuk KBAT, sistem pentaksiran juga telah
ditambahbaik dengan memperkenalkan sistem penilaian Berasaskan Sekolah (PBS). PBS mula
dilaksanakan pada 2011 bagi Tahun 1 dan
penambahbaikan UPSR pada 2016. Bagi sekolah menengah pula,ia akan bermula
dengan tingkatan 1 pada 2012 dan pemansuhan PMR pada 2014.
PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang bersifat holistik iaitu
menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor
(jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Standard
Sekolah Rendah (KSSR). PBS akan
dilaksanakan di sekolah secara terancang mengikut prosedur yang
ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan. Ianya
dikendalikan oleh pihak sekolah dan pentaksirannya dilaksanakan oleh
guru-guru mata pelajaran secara berterusan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Setiap murid akan ditaksirkan dalam bidang akademik dan bukan
akademik yang melibatkan Pentaksiran Sekolah, Pentaksiran Pusat, Pentaksiran
Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum, dan Pentaksiran Psikometrik.
4. Meningkatkan
kualiti pendidikan Sains, Teknologi, Kejuruteraan, dan Matematik
(STEM)
Dalam melaksanakan transformasi pendidikan, STEM turut diberikan
perhatian serius oleh Kementerian Pendidikan . Keupayaan dan kemahiran murid
dengan pendekatan pembelajaran yang baharu ini amat penting dalam usaha negara
mendepani cabaran dan permintaan ekonomi menjelang 2020. Kementerian
Pendidikan berusaha untuk mengukuhkan
dasar 60:40 Sains/Teknikal: Sastera yang telah dilaksanakan sejak 1967. Namun
demikian sasaran ini menghadapi beberapa cabaran dalam memperkukuh STEM seperti
kemahiran guru, pencapaian murid dalam Sains dan Matematik serta persepsi ibu
bapa dan murid terhadap STEM.
Mengikut
laporan Strategi mencapai Dasar
60:40 yang dikeluarkan pada 2013
Trend Peratus Penyertaan Murid Lepasan PMR yang layak tetapi tidak menyertai
Aliran Sains dan Teknikal masih rendah di mana hanya 41 peratus pelajar berada
dalam aliran sains dan teknikal, 29 peratus dalam aliran sains tulen dan 12
peratus dalam aliran teknikal. Manakala, pelajar dalam aliran sastera sebanyak
55 peratus dan hanya 4 peratus sahaja mengikuti aliran vokasional (Laporan
Strategi Mencapai Dasar 60:40 Aliran
Sains/teknikal: Sastera, 2013).
Strategi
meningkatkan minat terhadap STEM bermula dari peringkat prasekolah hinggalah ke
pusat pengajian tinggi. Di peringkat rendah pula, murid didedahkan dalam
persekitaran pengajaran dan pembelajaran berasaskan aktiviti yang menyeronokkan.
Manakala pada peringkat pengajian tinggi, pelajar didedahkan dengan
pembelajaran bermakna dan penyelidikan berasaskan pendekatan STEM.
5. Memperluas akses dan meningkatkan kualiti laluan pendidikan,
bermula dengan pendidikan vokasional
Malaysia berhasrat meningkatkan ekonomi dalam rantaian nilai untuk
menjadi ekonomi berpendapatan tinggi.Oleh itu, enrolmen dalam pendidikan
teknikal dan latihan vokasional (TEVT) perlu ditambah dan kualiti latihan
secara keseluruhan dipertingkatkan untuk meningkatkan dengan ketara tahap
kemahiran tenaga kerja. TEVT bertujuan menambah bekalan modal insan
berkemahiran di Malaysia melalui penyediaan pendidikan berkualiti kepada
pelajar yang mempunyai kecenderungan dan keupayaan dalam bidang teknikal dan
vokasional. Ia menjurus kepada penyediaan kemahiran yang boleh digunakan dengan
segera dalam pasaran pekerjaan. Di kebanyakan negara maju pendidikan TEVT
menjadi pilihan pendidikan perdana .
Model binari atau dwi-laluan pendidikan yang fleksibel diguna pakai di
kebanyakan negara berpendapatan tinggi.Model ini membolehkan pelajar menukar
aliran antara akademik dengan teknikal atau vokasional yang mempunyai prospek
kerjaya yang setara.
Pendekatan dwi-laluan pendidikan yang sedang diusahakan akan memberi
peluang kepada pelajar untuk menukar aliran antara TEVT dengan akademik seperti
yang ditunjukkan dalam pendidikan TEVT di peringkat sekolah menengah yang
mempunyai dua aliran utama iaitu teknikal dan vokasional. Aliran teknikal
mempunyai lebih banyak komponen akademik manakala aliran vokasional mempunyai
lebih banyak komponen hands-on.
6. Meningkatkan
kualiti prasekolah dan menggalakkan enrolmen sejagat menjelang 2020
Menurut UNESCO, pendidikan awal kanak-kanak
memainkan peranan yang penting dalam perkembangan minda kanak-kanak dan dapat
mengurangkan kekurangan sedia ada dan di masa depan. Menyedari kepentingan
pendidikan prasekolah tujuh teras bagi memperkasa tadbir urus dan pelaksanaan
pendidikan prasekolah yang berkualiti telah dirangka iaitu
i. Penubuhan Jawatankuasa Penyelarasan
Prasekolah Kebangsaan serta Bahagian Pendidikan awal Kanak-kanak dan Prasekolah untuk mengkaji
semula dasar pendidikan prasekolah kerajaan dan prasekolah swasta yang
berdaftar
ii. Pelaksanaan
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) bermula Januari 2010
iii. Menyeragamkan
bantuan kepada murid prasekolah kerajaan..
iv. Meningkatkan kualiti guru dan pembantu
guru prasekolah. Program Peningkatan Kemahiran diberikan kepada guru dan
pembantu guru prasekolah . kriteria kelayakan minima untuk semua guru
prasekolah ialah Ijazah sarjana muda.
v. Menambah bilangan kelas prasekolah, khususnya
bagi kanak-kanak berumur 4+ tahun..
vi. Meningkatkan
Perkongsian Pintar Kerajaan-Swasta dalam pendidikan prasekolah.
vii. Mewujudkan Sistem Maklumat Prasekolah
Kebangsaan bagi menyelaras dan mengumpul
maklumat
berkaitan prasekolah .
7. Meningkatkan
pelaburan dalam sumber fizikal dan sumber pengajaran untuk
murid berkeperluan khas.
Di
Malaysia, kategori murid yang berkeperluan khas merangkum murid yang mempunyai
masalah penglihatan, masalah pendengaran, kesukaran bertutur, kurang upaya
fizikal, kurang upaya pelbagai,
dan
masalah pembelajaran seperti autisme, Sindrom Down, ADHD (Attention Deficit
Hyperactivity Disorder), dan disleksia. Murid berkeperluan khas pada masa ini
mempunyai akses kepada pendidikan dan boleh memilih satu daripada tiga opsyen
persekolahan berikut:
▪ Sekolah
pendidikan khas: Sekolah khas dengan
semua murid diklasifikasikan sebagai kurang upaya (seperti sekolah untuk masalah
penglihatan atau murid kurang upaya yang lain);
▪ Program Integrasi Pendidikan Khas
(SEIP): Sekolah arus perdana yang mempunyai kelas khusus untuk murid
berkeperluan khas; dan
▪ Program pendidikan inklusif: Sekolah
arus perdana yang mengintegrasi satu hingga lima
murid berkeperluan khas dalam
kelas arus perdana.
Hanya
segelintir murid berkeperluan khas, iaitu sebanyak 6% yang diletakkan di dalam
program inklusif. Sebanyak 89% mengikuti program integrasi dan hanya 5%
mendaftar di sekolah pendidikan
khas. Untuk
menjamin akses pendidikan berkualiti dan bertaraf antarabangsa kepada semua
murid, kerajaan meningkatkan pelaburan bagi sumber fizikal dan pengajaran
kepada murid dengan keperluan khusus. Murid Orang Asli dan kumpulan minoriti,
serta murid kurang upaya fizikal dan pembelajaran, akan menerima bantuan
tambahan supaya mereka juga menikmati peluang yang sama seperti murid lain.
8. Melanjutkan pendidikan wajib daripada 6
tahun kepada 11 tahun bermula pada usia 6 tahun dan keatas
Dalam PPPM 2013- 2025 dinyatakan bahawa adalah menjadi hasrat
kerajaan untuk memastikan pada 2020 nanti setiap murid yang akan meninggalkan
alam persekolahan dengan kelayakan SPM atau kelayakan Vokasional yang setara.
Perubahan ini bermaksud pendidikan wajib akan ditingkatkan daripada 6 tahun
kepada 11 tahun iaitu selama 6 tahun di sekolah rendah dan 5 tahun di sekolah
menengah.Pelaksaan pendidikan wajib ini akan meningkatkan Enrolmen murid. Adalah dianggarkan
peningkatan sebanyak 5%, 10% dan 20% di
peringkat pendidikan rendah,menengah rendah dan menengah atas (berdasarkan kadar
enrolmen pada 2011 untuk sekolah awam dan swasta). Murid yang mempunyai risiko
tercicir akan dibantu menerusi pelbagai inisiatif, merangkumi bimbingan
pemulihan untukibu bapa dan kaunseling murid, bagi mengekalkan mereka dalam
sistem pendidikan. Tempoh pendidikan wajib selama 11 tahun dikuatkuasakan mulai tahun 2015. Selain itu, tempoh
pendidikan wajib juga akan dilanjutkan daripada 6 tahun sekarang kepada 11 tahun,
dengan disokong oleh pelbagai inisiatif untuk mengekalkan murid dalam sistem
pendidikan, termasuk memperluaskan laluan pendidikan dan latihan teknik dan
vokasional.
.
RUMUSAN
Kesamarataan
akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa adalah penting kerana
setiap murid di Malaysia adalah berhak
untuk mendapatkan pendidikan terbaik yang ada dalam negara kita tanpa mengira
status sosioekonomi, lokaliti dan sebagainya. Bagi memastikan bahawa semua
murid mempunyai akses untuk mendapatkan pendidikan terbaik maka pelbagai
langkah telah diambil dan dirancang dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
2013-2025.
Perancangan
secara menyeluruh bagi memastikan tahap pendidikan yang diterima oleh murid di
Malaysia adalah berada pada kualiti bertaraf antarabangsa. Sejajar dengan
itu maka pelbagai penambahbaikan
dirancang dan dilaksanakan. Ini meliputi perubahan perubahan kurikulum,
pendekatan dan penambahbaikan program dan kemudahan infrastruktur yang lebih
baik. Sistem pentaksiran sedia ada juga telah ditambahbaik supaya selaras
dengan perkembangan pendidikan global.
Akses kepada
pendidikan bertaraf dunia amat penting dalam usaha kita melahirkan generasi
yang mampu bersaing di peringkat antarabangsa. Oleh itu ia telah menjadi agenda
utama dalam perubahan dan perkembangan pendidikan di Malaysia seperti yang
terdapat dalam PPPM 2013-2025.
RUJUKAN :
Effandi Zakaria (2007). Trend Pengajaran dan Pembelajaran Matematik.
Kuala Lumpur: UtusanPublications & Distributors Sdn
Kamus Dewan Edisi 4. (2010). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Laporan Strategi Mencapai Dasar 60: 40 Aliran
Sains/Teknikal: Sastera (2013).
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025. 2012. Kementerian Pelajaran Malaysia.
Sabri Ahmad,
Tengku Azwawi dan Aziz Omar (2006). Isu-isu dalam pendidikan matematik. Kuala
Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Sidek Baba ( 14 november 2013) PPPM:
Akses pendidikan berkualiti. Sinar Harian Retrived Oct. 26, 2015 from http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/cikgu-sidek-baba/pppm-akses-pendidikan-berkualiti-1.220636
Tiada ulasan:
Catat Ulasan